‘Augustus purpureo bibet ore nectar’ – Horace’s Praise Poetry

A Careful Navigation between Deflected Laudatio and Encomiastic Eulogy

KATHARINA SCHÖN (Universität Wien)

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Abstract: The primary intention of this article is to examine how Horace’s relationship to the emperor Augustus changes in the transition from the Roman Odes to the fourth book of his Carmina. By means of a close reading of four selected poems (Odes 3.3, 3.4, 4.5 and 4.6) and their intertextual interactions it will be shown to what extent Horace employs tropes of civil war, digressions to myth, references to his own fictional autobiography, allegorical cues, displacing techniques and a dimension of ’performativity’ to either defer direct praise of the emperor or to include more explicit encomiastic strategies. A comparative and contrastive analysis of the aforementioned Odes highlights how Horace manages to avoid writing blatantly propagandistic panegyric by permanently (re)negotiating the role that is inhabited by Octavian/Augustus in the political imaginary. I will show that the Roman poet, while carefully interweaving subtle references to incisive contemporary events, accomplishes to secure his poetic freedom and aesthetic independence in an era when literature was supposed to reflect, at least on the surface level, the predominant Augustan ideology.

 

About the Author:    Katharina-Maria Schön studierte an der Universität Wien die Sprachen Latein und Englisch auf Lehramt (2011–2017). Stark geprägt wurde sie durch ihr Auslandssemester an der University of Chicago (2015). Aktuell ist sie als AHS-Lehrerin am BG/BRG Purkersdorf tätig, davor war sie an der Universität Wien als Tutorin für die Lehrveranstaltungen “Language Analysis”, “Grammar in Use” und “Römische Metrik” am Department of English and American Studies sowie am Institut für Klassische Philologie, Mittel- und Neulatein angestellt. Ihre philologischen Forschungsinteressen konzentrieren sich auf die Schnittstellen von Literatur, politischer Philosophie und Ideologiekritik (primär in der Goldenen und Silbernen Latinität), sowie Intertextualität im Werk augusteischer Dichter und deren Rezeption in späteren Epochen.